Businessfika avsnitt 2 och tips på hur du vässar ditt varumärkesarbete!

Publicerat 29 mars, 2021

Vilken fantastisk respons vi har fått efter första avsnittet av Businessfika! 

Det var med viss tvekan jag tog över facklan från vår strateg Daniel när jag blev ombedd att spela in avsnitt nummer två med drivna och inspirerande Josefin Ljungqvist – hur skulle detta gå? Jag som aldrig spelat in podd tidigare! Hur det gick kan du lyssna på här

Josefin berättar bland annat om startup-verksamheten på Innovatum Science Park och även hur man bör gå tillväga om man har en innovativ affärsidé – vem vet, du kanske sitter på en? Förra veckan lyssnade jag till Tobias Lundqvist om hur man skapar ett varumärke i världsklass på MinÄlv. Vad är det du vill att era kunder och omvärlden ska känna när just ert varumärke syns?

Hör av dig för en businessfika helt enkelt så kan vi prata mer om ert varumärke tillsammans! 🤜  🤛 

 

Sebbes 5 tips på att skapa ett varumärkesarbete i världsklass

1. Skapa personas. Endast en målgrupp byggd på ålder & kön räcker inte idag. Vad har de för intressen? Vad gillar de och vad tycker de inte om? Genom att ta reda på detta vet du mer om hur du kan attrahera dem med rätt erbjudande.

2. Nyttja nätet. Många företag ser bara internet som ännu ett fönster att synas i, utan att ta tillvara dess fulla potential. Uppdatera din Google My Business, identifiera de viktigaste sökorden för din verksamhet och sträva efter att få andra hemsidor att länka till din sajt. Ha en enkel nyhetsblogg på din hemsida där du bjuder på din kunskap ofta och kortfattat. Detta kommer förbättra din rankning på sökmotorerna så att fler hittar dig.

3. Från nuläge till drömläge. Gör en analys av hur andra uppfattar er & hur ni på ett sanningsenligt sätt skulle beskriva er själva. Vad gillar ni och vad behöver ni jobba med och förändra? Hur vill ni att ert varumärke ska uppfattas? Med en tydlig målbild blir det lättare att också nå dit!

4.  Samarbeta med ett annat företag – vilka synergier kan ni uppnå tillsammans? Här kan varumärkesuppfattningen från ett företag ”spilla över” till det andra.

5.  Genom marknadsföring är det inte bara att öka igenkänningen för sin produkt, utan också berätta något om hur du vill att varumärket ska uppfattas eller kombinera de två. Native är ett utmärkt sådant! Hör av dig så berättar jag mer!

För mer tips följ oss gärna på LinkedIn eller Instagram 👉   Businessfika