5 tips för lyckad marknadsföring

Publicerat 3 juni, 2021

Var rädd om dina kundrelationer och se till att du har koll på grunderna!

Att ha bra relationer till sina kunder är idag nog viktigare än någonsin.
Detta med tanke på den tid vi lever i nu med framförallt pandemin som hänger
som en blöt filt över oss alla. Då möjligheterna att träffa sina kunder IRL har varit i stort sett obefintliga sedan ett drygt år tillbaka, så gäller det att vårda sina kunder med extra öm hand. Ett strålande bra exempel på detta kan ju vara att ta en business-fika med sin kund. Detta gjorde jag för ett tag sedan med Kenneth på Torpa Skog & Trädgård.
Det blev ett mycket lyckat möte, där vi förutom att vi hade trevligt även stärkte
vår framtida relation på ett bra sätt. Idag ser jag inte Kenneth bara som samarbetspartner och kund utan även som en vän. Vår Businessfika blev till ett poddavsnitt och det kan ni lyssna på via länken här >>

 

anders mediehuset ttela

Anders 5 bästa tips för lyckad marknadsföring!

1. Research

💡 Var är min huvudmarknad? Geografiskt sett? Och hur ser köpresan ut? Vart behöver jag börja bearbeta kunden?
💡 Hur ser priserna ut för min produkt eller tjänst? 
💡 Vilka ord förknippas med min produkt eller tjänst? Detta är väldigt bra att veta för att koppla på i exempelvis SEM-del av marknadsplanen.

2. Konkurrentanalys

🔎 Vilka är dina konkurrenter? Att ha koll på sin marknad och bransch är oerhört bra. 
🔎 Var befinner de sig? Kan du komplettera dem?
🔎 Vad är deras fördelar och nackdelar? Kan du lära dig nått av dem eller till och med samarbeta?

3. Målgruppsanalys

💡 Vilken målgrupp vill du nå? Är det en specifik ålder eller geografi? Vad har de för intressen? Är det någon specifik yreksgrupp. Genom att svara på detta ger du dig själv en bättre bild av din målgrupp och kan på så sätt skapa olika personas – allt för att kunna dra bättre slutsatser om vilka kanaler de kommer röra sig i och hur ditt erbjudande och tjänster ska paketers och erbjudas för att vara relevant på marknaden.

4. Varumärke

🔎 Vilka värden vill du att din målgrupp ska förknippa med ditt varumärke?

5. Syfte och mål

💡 Se till att du har en balans mellan dina olika marknadsföringsinsatster. Tårtbitarna ska ha nytta av varandra! 
💡 Definiera tydligt vilket syfte och mål varje insats har och hur de samspelar.

För mer tips följ oss gärna på LinkedIn eller på Instagram 👉   Businessfika